środa, 2 stycznia 2013

Rogaliki drożdżowe

Ten rok będzie jednym z najważniejszych w moim życiu. Już za parę miesięcy czeka mnie matura (o nie, to JUŻ?!), potem niecierpliwe czekanie na wyniki rekrutacji na studia. No i już od października, jeśli wszystko pójdzie po mojej myśli, możliwe że życie w zupełnie innym mieście. Tak... 2013 rok to zdecydowanie rok rewolucji w moim dotychczasowym życiu. Etap, w którym chyba najmocniej jak dotąd poczuję dorosłość i samodzielność. Oby był dla mnie udany. Ale jeśli porzekadło "Jaki Nowy Rok, taki cały rok" rzeczywiście się sprawdza, to nie mam się czego obawiać :)

Dzisiaj zostawiam przepis na drożdżowe rogaliki z marmoladą, makiem lub.. masłem orzechowym. Przygotowałam je jako przekąskę na Sylwestra i to był dobry wybór. Gorąco polecam, są pyszne!
Przepis znaleziony na blogu Edysi.


Składniki (miały być 24 rogaliki, a wyszło mi ok.40) :

3 szklanki mąki pszennej (lub troszkę więcej, zależy od mąki)
1/2 szklanki cukru pudru
1 szklanka letniego mleka*
100 g masła lub margaryny
4 jajka
1/2 łyżeczki soli
40 g świeżych drożdży
16 g cukru waniliowego
skórka starta z połowy cytryny


* z uwagi na komentarze dotyczące zbyt luźnej konsystencji ciasta, warto zredukować ilość mleka do 3/4 szklanki

Nadzienie:
gotowa masa makowa, marmolada, czekolada, masło orzechowe...
roztrzepane jajko do posmarowania rogali

cukier perlisty do posypania (opcjonalnie) lub cukier puder


Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru, zalać letnim mlekiem, dodać 2 łyżki mąki, wymieszać i odstawić pod przykryciem w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (na około 15-20 minut). 

W tym czasie utrzeć 2 żółtka z resztą cukru i cukrem waniliowym, 2 białka ubić na sztywną pianę. Masło lub margarynę roztopić i lekko ostudzić. 

Do przesianej mąki dodać sól, wyrośnięty zaczyn, skórkę z cytryny, 2 całe jajka, oraz utarte z cukrem żółtka i ubite białka. Wszystkie składniki połączyć wyrabiając dłonią (chwilkę, do połączenia składników). Następnie dodawać po trochu roztopiony tłuszcz - wyrabiać za każdym razem, aż do wchłonięcia całego dodanego tłuszczu przez ciasto. Ciasto będzie gotowe, kiedy będzie odchodziło od ręki, lub/i pojawią się na jego powierzchni pęcherzyki powietrza. Gotowe ciasto oprószyć mąką, przykryć czystą ściereczką i odstawić do wyrośnięcia (powinno podwoić objętość).

Wyrośnięte ciasto podzielić na trzy równe części. Każdą rozwałkować na posypanej mąką stolnicy na okrągły placek o grubości 1 cm. Każdy taki placek podzielić na 8 trójkątów. Na podstawę każdego trójkąta położyć łyżeczkę nadzienia i zwinąć formując rogaliki. Ułożyć je w sporych odstępach na wyłożonych papierem do pieczenia blachach. Zostawić je na kilka minut do wyrośnięcia. Każdy rogalik posmarować roztrzepanym jajkiem, można dodatkowo posypać cukrem perlistym.

  

Piec w 190 st.C przez około 15 minut na złoto-brązowy kolor. 


32 komentarze:

  1. rogale piękne! pulchne i takie kształtne!
    a za powodzenie na maturze już trzymam kciuki! :*

    OdpowiedzUsuń
  2. O dżizasss są przeurocze !!!!! Chyba je jutro zrobię !!!!! zapraszam do mnie na www.ciastowo.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. super rogaliczki , idealne na śniadanko czy deser ;d

    OdpowiedzUsuń
  4. są piękne takie puszyste :D





    ____________________________
    http://tymczasemunatt.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. ale mi tęskno za takimi rogalikami mojej babci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rogaliki babci są niezastąpione. Ale może warto spróbować upiec je, by przywołać miłe wspomnienia? :)

      Usuń
  6. Uwielbiam drożdżowe rogaliki :) kojarzą mi się z dzieciństwem :) Te miniaturowe wersje wyglądają uroczo :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja właśnie zarobiłem ciasto i przykryłem świeżym kuchennym ręcznikiem. Zobaczymy czy wyrośnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzymam kciuki, by się udało :) proszę dać znać, jak wyjdą!

      Usuń
  8. wypróbowalam w piątek a w sobote już ich nie było.pyyyyyyyyyyyyszne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że smakowały :)
      pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  9. Przepis bardzo chaotyczny, costao wyszło za rzadkie, a robiłam punkt po punkcie.
    Jak na pierwszy raz, to żałuję, że z niego skorzystałam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm... szczerze mówiąc, jestem bardzo zdziwiona, że ciasto nie wyszło. Jest wypróbowany przeze mnie i przez innych wielokrotnie.
      przepis chaotyczny? ciekawa jestem, dlaczego tak sądzisz. Wydaje mi się, że przedstawiony jest precyzyjnie, krok po kroku.

      Usuń
  10. Po prostu fantastyczne! Przed chwilą je zrobiłem! dziękuję z przepis! :)

    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że smakowały :)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  11. Rogaliki sa bardzo dobre, mam ferie i piekę je prawie codziennie : )
    najlepiej smakują z czekodżemem lub czekoladą :D pychaaaaa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z czekodżemem mówisz... :D faktycznie to musi być fajne połączenie :)

      Usuń
  12. rogaliki rewelacyjne,jedyny problem polega na tym że ponieważ są rewelacyjne to obiad poległ w gruzach,niestety pojemność żołądka jest ograniczona i z 5 sztuk się uchowało

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rogaliki w ramach obiadu od czasu do czasu nie zaszkodzą :D cieszę się, że smakowały :)

      Usuń
  13. wlasnie jestem w trakcie robienia rogalikow,ciekawe jak wyjda,na zdjeciach wygladaja rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. rzeczywiscie z przepisu ciasto jest troche za rzadkie,ale dodalam wiecej maki i wyszly rewelacyjnie,,,,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może to kwestia mąki, sama czasem muszę trochę dosypać, żeby ciasto miało odpowiednią konsystencję... Ale cieszę się, że koniec końców wyszły smaczne :))

      Usuń
  15. zrobiłyśmy z córeczką i wyszły wyśmienite, do ciasta dosypałysmy więcej mąki ;) bo ciasto było za rzadkie ale napewno przepis dopisujemy do ulubionych :) dziękuję za inspirację

    OdpowiedzUsuń
  16. Też zrobiłam bardzo podobne, mój przepis jakby trochę prostszy.
    Zapraszam
    http://storczyk1.blogspot.com
    Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
  17. Pyszne rogaliki :) dziś je robiłam z mamuśką :) wyszło nam koło 70 :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  19. mi też wyszło bardzo żadkie zamiast 3 szkl. mąki to użylam ponad 1 kg. trzeba było mąki dosypać i urobić ponownie ale już bez wyrośnięcia bo ten przepas to lipa

    OdpowiedzUsuń
  20. Rewelacyjne rogaliki-wczoraj robiłam i dziś już nie ma śladu po nich......

    OdpowiedzUsuń
  21. Rewelacja! Jeszcze nigdy nie jadłam tak pysznych rogalików-niesamowicie mięciutkie ciasto :-)Muszę spróbować innych Twoich przepisów.(Kuna)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że smakowały! zachęcam także do wypróbowania rogalików delikatnie kokosowych: http://planeta-smaku.blogspot.com/2013/05/rogaliki-delikatnie-kokosowe.html :)

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz!
Anonimowy użytkowniku, zostaw proszę swoje imię lub nick - będzie mi miło wiedzieć, z kim mam do czynienia :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...